Blog, Dijital Pazarlama

Twitter ve WOMM

Twitter’da Word of Mouth Marketing

Word of Mouth; firmalar, ürünler veya hizmetler hakkında firma tarafından reklam ve diğer tanıtım faaliyetlerindeki belirlenmiş cümle ve kalıpların dışında, tüketicilerin söz konusu unsurlar hakkındaki değerlendirmelerini birbirleriyle paylaşmaları olarak tanımlanabilir. Word of mouth marketing (Ağızdan ağza pazarlama) ise, bu biçimsel olmayan değerlendirme veya “fısıltılar”ın firmalar tarafından bilinçli olarak oluşturulması, yönlendirilmesi ve kontrol altında tutulma çabalarıdır.

Belirli sektörlerdeki “fikir liderleri” (konu hakkında bilgi ve birikime sahip olduğu bilinen ve düşünceleri tüketim alışkanlıklarının şekillendirilmesinde etkili olan kişiler) ile yapılan anlaşmalar ve firma hakkında olumlu söylentilerin ortaya bilinçli olarak atılması WOM’un en  temel uygulamalarından biri olarak örneklendirilebilir. Dolayısıyla reklam yapıldığını farkettirmeden, kişilerin günlük yaşantılarında firma ya da ürün hakkında konuşulması istenenleri konuşmasını sağlamak WOM marketingin temel amacıdır.

 

Sosyal ağlardaki “internet fenomenleri”ni, WOMda faydalanılmak istenen fikir liderleri olarak konumlandırmak mümkün olabilir. Yani firma hakkında olumlu söylentileri yaymak için kullanabilecek önemli kaynaklar olabilir söz konusu kişiler. Özellikle bilgi akışının en hızlı olduğu mecra olan twitter’da bol miktarda fikir lideriyle çalışarak bir anda onbinlerce, hatta -retweet, copy paste gibi- dolaylı yollardan  yüzbinlerce  insana ulaşılabilir.

Burada twitter’ın önemli bir avantajı, somut olarak ortaya konulamasa da soyut bir segmentasyona sahip olması. Yani hangi  twitter ünlüsünün hangi kesime hitap ediyor olduğu belirlenebilir. Bu segmentasyon;  farklı sektörler, farklı inançlar, farklı gelir ve eğitim düzeyleri gibi bir çok boyutta ele alınarak, oluşturulmak ya da yönlendirilmek istenen söylentiler hedef kitleye daha hızlı ve isabetli şekilde ulaştırılabilir. Bu noktada, firmaların resmi twitter hesaplarından daha etkili sonuçlar alınabileceğini düşünüyorum.

Twitter’ın dikkate alınması gereken bir başka önemli özelliği ise, negatif WOMun hızla yayılmasına imkan veriyor olması. Bir çok firmanın haklarındaki olumsuz söylentiler nedeniyle kısa sürede TT’ye girdiğine defalarca şahit olduk. Aslı olsun ya da olmasın, firmalar hakkındaki ufacık söylentiler bile bir kaç saat içerisinde toplumsal linç kampanyalarına dönüşebiliyor. Dolayısıyla negatif WOMun farkedilmesi ve kontrol altına alınması noktasında da, hızlı geribildirim sağlama özelliği ile twitter önemli bir noktada yer alıyor.

 

Hem sosyal medya hem de pazarlama insan(ya da müşteri) odaklı olmaya devam ettikçe, ikisinin yolu çok kez kesişecek gibi görünüyor.

kaynak: sosyalmedyaport

Sosyal Medyada Paylaş

Benzer Yazılar

Bi Yorumunuzu Alırım

E-Posta adresiniz yayınlanmaz. İşaretli alanları doldurunuz. *

Tüm Yazılar